Bawiłyśmy się wyśmienicie! plan naszego wspólnego dnia wyglądał następująco:
1.Na początku odbyły się warsztaty dla Polaków, nawiązujące do kultury i obyczajowości żydowskiej.
Spotkaliśmy się z dwoma Paniami, które opowiadały nam o różnych tradycjach i zwyczajach naszych gości. Poszerzyłyśmy naszą wiedzę o sporo przydatnych informacji. A oto niektóre z nich:
-tałes: czworokątna, zazwyczaj biała (w czarne/czerwone pasy) chusta z frędzlami na rogach. Podczas modlitwy zakładana na głowę.
-jarmułka: noszona głównie przez Żydów, mała czapeczka zakrywająca sam czubek głowy. Jest wyrazem szacunku wobec Boga.
-filakteria: niewielkie skórzane pudełeczka z pergaminem zapisanym przykazaniami Tory. Umieszczane przez Żydów za pomocą rzemienia na ramieniu i czole, podczas modlitwy.
Oprócz tego dowiedzieliśmy mnóstwa innych rzeczy, o których można poczytać w internecie i książkach o zwyczajach żydowskich.
2.Po warsztatach odbyła się część artystyczna przygotowana przez uczniów naszej szkoły. Śpiewano piosenki i grano na instrumentach. Nasi artyści zostali nagrodzeni gromkimi brawami, co świadczy o tym, że występ spodobał się Izraelczykom.
3. Najciekawszy punkt programu zaczął się po występie. Wszyscy zostaliśmy podzieleni na grupy i rozeszliśmy się do klas. W naszej grupie było 8 Polaków i 7 Żydów.
Na początku graliśmy w zabawy integracyjne. Dostaliśmy pytania i zadawaliśmy je sobie nawzajem, by przełamać pierwsze lody. W mniejszych grupach rozmawialiśmy o naszych zainteresowaniach i cechach charakteru, jakie nas łączą. Najczęściej były to: muzyka, sport, taniec, chęć zabawy, uśmiechania się. Dużą radość sprawiła nam zabawa polegająca na ustawianiu się w kolejności od najstarszego do najmłodszego bez porozumiewania się za pomocą mowy:)
Na koniec znowu połączyliśmy się w mniejsze polsko- żydowskie grupki i rozwiązywaliśmy quiz dotyczący obu naszych narodowości. Pomagaliśmy sobie nawzajem, naprowadzając się na poprawne odpowiedzi i dowiedzieliśmy się sporo ciekawych faktów na temat Izraela.
4. Kolejnym punktem programu był lunch przygotowany przez Muzeum Historii Żydów. Po zjedzeniu wszystkich kanapek i słodyczy udaliśmy się wspólnie na spacer po Warszawie.
Odwiedziliśmy pomnik znajdujący się na ulicy Stawki, który upamiętnia wywózki Żydów z getta warszawskiego do Treblinki (Umschlagplatz). Napis na pomniku głosi: "Tą drogą cierpienia i śmierci w latach 1940-1943 z utworzonego w Warszawie getta przeszło do hitlerowskich obozów zagłady ponad 300 000 Żydów". Miejsce to jest pełne symboliki. Niektórym z nas przypominało dworzec, innym wagon, ścianę płaczu lub nagrobek żydowski (z charakterystycznym łukiem u szczytu). Na ścianach widnieje 448 imion upamiętniających 450 ooo Żydów uwięzionych w getcie.
W szczelinie między ścianami można zobaczyć drzewo- symbol nadziei i życia.
utworzenie- przez okupacyjne władze hitlerowskie 12 października 1940r.
powierzchnia- ok. 2,6 km²
liczba zamkniętych Żydów- ok. 400 000 (400 600 w 1941r.)
powstanie żydowskie- 19 kwietnia 1943r. po wkroczeniu Niemców na teren getta w celu ostatecznej jego likwidacji
Dalsza trasa spaceru przebiegała w miejscach związanych z historią Żydów w Warszawie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz